درباره نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳
فرض کنید که می خواهید از میان خودرو های وارداتی، یک کراس اوور را انتخاب کنید که از یک برند معتبر ژاپنی باشد. حجم موتور بالایی داشته باشد، آنچنان به بنزین حساس نباشد و کیفیت مونتاژ بالایی ارائه دهد. خلاصه آن که خودرویی می خواهید که هر بار با آن رانندگی می کنید، از آن لذت ببرید پس با این تفاسیر شما در حال حاضر گزینه ای بهتر از نیسان ایکس تریل نخواهید یافت.

نیسان ایکس تریل برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ راهی بازار های جهانی شده و تاکنون ۴ نسل از این خودرو عرضه شده است که سومین نسل از این خودرو سابقه حضور در ایران را دارد. جالب است بدانید که نیسان ایکس تریل، در قاره آمریکا با نام روگ (Rogue) شناخته می شود و در کشور های چین، روسیه، مالزی، اندونزی و تایلند تولید و مونتاژ شده است.


چهارمین نسل از نیسان ایکس تریل در سال ۲۰۲۱، بر اساس پلتفرم مشترک بین نیسان و رنو با نام CMF-CD، در دو نسخه بنزینی و هیبریدی معرفی و راهی بازار های جهانی شده است و در همین سال ، نزدیک به ۸۰ هزار دستگاه، تنها در کشور چین به فروش رفته است. جالب است بدانید که در خود ژاپن، نسخه بنزینی آن عرضه نمی شود و تنها نسخه هیبریدی Nissan X-Trail تریل عرضه شده است. در ادامه بیشتر به نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه
طراحی بدنه نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ دقیقا همان چیزی است که از یک کراس اوور ژاپنی انتظار داریم و شاهد یک طراحی زیبا و منطقی در این خودرو هستیم. در نمای جلو، نیسان ایکس تریل از سبک جدید طراحی خودرو ها بهره می برد که چهره اسپرت و تا حدی خشن را به این خودرو داده است. چراغ های روشنایی روز به صورت خط باریکی در بالای چراغ های اصلی نیسان ایکس تریل قرار گرفته است. جلو پنجره بزرگ این خودرو درون حاشیه ای کرومی رنگ قرار گرفته که نشان شرکت نیسان در مرکز آن جا خشک کرده و طراحی این بخش، طراحی نمای جلو نیسان ایکس تریل را تکمیل کرده است.


چهارمین نسل از نیسان ایکس تریل در سال ۲۰۲۱، بر اساس پلتفرم مشترک بین نیسان و رنو با نام CMF-CD، در دو نسخه بنزینی و هیبریدی معرفی و راهی بازار های جهانی شده است و در همین سال ، نزدیک به ۸۰ هزار دستگاه، تنها در کشور چین به فروش رفته است. جالب است بدانید که در خود ژاپن، نسخه بنزینی آن عرضه نمی شود و تنها نسخه هیبریدی Nissan X-Trail تریل عرضه شده است. در ادامه بیشتر به نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳
نیسان ایکس تریل در سراسر جهان به لحاظ مشخصات فنی در تیپ های مختلفی عرضه شده است اما نسخه ای که در بازار ایران عرضه می شود دارای یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی است که می تواند نهایت قدرت ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۴ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده CVT-Xtronic به چرخ های جلو منتقل کند که البته قرار است برخی شرکت ها نسخه AWD را هم به ایران بیاورند. نیسان ایکس تریل در بخش سیستم های تعلیق، از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و از سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب بهره می برد که موجب می شود ضربات ناشی از نا همواری های جاده به داخل کابین منتقل نشود و بتوان سواری مناسبی را با آن تجربه کرد.

طراحی کابین و امکانات
قبل از هز چیز باید این نکته را توضیح داد که در حال حاضر چند شرکت مختلف واردات نیسان ایکس تریل را در دستور کار دارند. بر همین اساس امکانات و سیستم انتقال قدرت در این خودرو می تواند در نسخه های مختلف، متفاوت باشد. نمونه ای که در ویدیو و تصاویر می بینید مربوط به نسخه وارداتی شرکت معین خودرو اروند است.


طراحی داخل کابین نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ به خوبی صورت گرفته تا جایی که حتی در نسخه های پایه نیز انتظارات را از یک کراس اوور با کیفیت بر طرف می کند و می توان متوجه کیفیت بالای آن شد. در بخش بالای رودری ها شاهد استفاده از متریال نرم هستیم که کیفیت بسیار مناسبی دارند و احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. بخش میانی رودری و دستگیره توسط روکش چرم مصنوعی پوشیده شده و کلید های این بخش درون قابی با جنس پلاستیک طرح دار قرار گرفته است که طراحی خوب این بخش را تکمیل می کند.

در بخش بالای داشبورد از متریال پلاستیکی استفاده شده اما در بخش های میانی می توان متریال نرم را مشاهده کرد که هماهنگ با تریم رودری ها هستند همچنین استفاده از نوار های کرومی رنگ در این قسمت بر زیبایی طراحی این بخش افزوده است. در بخش وسط داشبورد می توان به سیستم مالتی مدیا نیسان ایکس تریل دسترسی داشت که به لطف سیستم صوتی حرفه ای خروجی بسیار دلپذیری را شاهد هستیم و می توان از آن لذت برد. در زیر این بخش پنل کنترل سیستم تهویه تعبیه شده است که کیفیت خوب کلید های این بخش احساس خوبی را به سرنشینان منتقل خواهد کرد.

پشت آمپر نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ ترکیبی از دو نوع دیجیتالی و آنالوگ است. بخش آنالوگ آن مربوط به عقربه های مربوط به سرعت و دور موتور است که احساس هیجان را به راننده القا می کنند و بخش دیجیتالی آن مربوط به نمایشگر مابین این دو عقربه است که اطلاعاتی نظیر ساعت، دمای بیرون کابین، میزان فشار باد تایر ها و… در این نمایشگر به نمایش در می آید.

غربیلک فرمان نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ دی کات بوده و طراحی سه شاخه دارد و ارگونومی مناسب آن لذت رانندگی را دو چندان می کند. همچنین فرمان این خودرو از نوع کمکی برقی است که قابلیت بسیار مناسبی برای این خودرو به حساب می آید. کنسول وسط نیسان ایکس تریل به لطف دکوراتیو جذاب این خودرو، کیفیت و طراحی منحصر به فرد و جذابی دارد و امکاناتی نظیر جالیوانی، کلید تنظیم حالات رانندگی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی در این بخش قرار گرفته است. صندلی های نیسان ایکس تریل ارگونومی و طراحی بسیار مناسبی دارند و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. این صندلی ها دارای روکش چرم مصنوعی هستند که کیفیت بالایی داشته و به طراحی لوکس این خودرو کمک کرده است.


متریال به کار رفته در بخش عقب نیسان ایکس تریل همانند بخش جلو این خودرو است و با توجه به فاصله محوری ۲۷۰۶ میلی متری، سرنشینان عقب فضای بسیار مناسبی خواهند داشت. در کل سبک طراحی داخل کابین نیسان ایکس تریل، طراحی بسیار زیبا و هماهنگ بوده و احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند البته جز این هم از محصولات نیسان توقع نمی رود.

امکانات ایمنی و رفاهی
شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - ترمز اضطراری اتوماتیک (سفارشی)


امکانات رفاهی  

 استارت دکمه ای - فرمان کمکی برقی - تنظیم حالت رانندگی - تنظیم مدیریت انتقال قدرت به چرخ ها (در نسخه دو دیفرانسیل) - کروز کنترل - تریم داخلی پارچه ای - تهویه الکتریکی دستی - سنسور نور - فناوری LED چراغ ها - رینگ آلومینیومی - سنسور پارک عقب - نمایشگر لمسی (سفارشی) - دوربین دنده عقب (سفارشی) - ترمز پارک برقی - اتوهلد - سنسور پایش باد تایرها - شارژر بی سیم تلفن همراه (سفارشی)